At the basis of the system is the concept of using of an intermediate language.So to translate from
language at first it is translated into an intermediate language. After it is translated from intermediate language into
language. The intermediate language isn’t described by words. It is a diagram which represents the concepts of the initial sentence described by words. The connections respresent syntactical relations between the words of the sentences. Thus, the graph which is describing the intermediate language, represents the whole meaning of a sentence which must be translated.
The existence of the intermediate language allows to solve the problems concerning syntactic and morphological differences of input and output language easily. Its existence allows to create multilingual translator having only so-called semi-translators which support the translating from certain natural language into intermediate language and vice versa.
The intermediate language in this system is very close to international UNL system’s language which is deploying within the UN Programs.
During the translation the system uses syntactical descriptions and knowledge base of translatable language. That database represents material world’s concepts and objects. It also represents the relations between them. Their names are the terms of translation language.
At present the knowledge base includes more than 40000 concepts.
The existence of intellectual analysis in the text allows to introduce into the system a specific module which corrects the spelling errors of Armenian language.
Here we have sentences of certain structure, used for testing, which have been applied to regulate the system. You can change the words of such sentences (Be careful that the change of the word does not cause meaningless sentences) and then translate.
N |
Test examples |
Translation results |
Reverse translation |
1 |
We were knocking about in the yard with our friends |
Մենք բակում էինք թափառում մեր ընկերների հետ |
We were wandering at the yard with our friends |
2 |
We reasoned the problem out |
Մենք լուծեցինք պրոբլեմը |
We solved the problem |
3 |
I want Aram to read this book |
Ես ուզում եմ որ Արամը կարդա այս գիրքը |
I want, that Aram reads this book |
4 |
She played a tune on the guitar |
Նա նվագեց մեղեդի կիթառով |
He played a melody on the guitar |
5 |
My mother is setting the table for dinner |
Իմ մայրը գցում է սեղանը ճաշի համար |
My mother is laying the table for the dinner |
6 |
The handsome boy drives his white car quickly |
Բարետես տղան արագ է վարում իր(նրա) սպիտակ ավտոմեքենան |
The handsome boy is driving his white car fast |
7 |
I sell the book off |
Ես զեղչով եմ վաճառում գիրքը |
I am selling off the book |
8 |
This question bears on your theme |
Այս հարցն առնչվում է ձեր թեմային |
This question is having a relation with your theme |
9 |
I am happy because I got that present |
Ես ուրախանում եմ , որովհետև ես ստացա այն նվերը |
I am glad , because I got that present |
10 |
When she entered, her mother was scratching around old photographs |
Նրա մայրը փնտրում էր հին լուսանկարներ երբ նա մտավ |
When he entered his mother was searching old photographs |
11 |
Our business turned around because we worked well |
Մեր բիզնեսը հաջողվեց , որովհետև մենք լավ աշխատեցինք |
Our business succeeded , because we worked well |
12 |
The plane splashed down on the ocean |
Ինքնաթիռը վայրէջք կատարեց օվկիանոսի վրա |
The aircraft landed on the ocean |
13 |
I offer to rename our city |
Ես առաջարկում եմ մեր քաղաքը վերանվանել |
I am suggesting renaming our city |
14 |
I have recognized the boy, because he is my uncle |
Ես ճանաչել եմ տղային , որովհետև նա իմ հորեղբայրն է |
I have recognized the boy , because he is my uncle |
15 |
I fined him for robbery of the car |
Ես տուգանեցի նրան ավտոմեքենայի կողոպուտի համար |
I fined him for robbery of the car |
16 |
The boy puts the police onto the criminal |
Տղան հայտնում է ոստիկանությանը հանցագործի մասին |
The boy is letting know the police about the criminal |
17 |
Please submit the application form available on the Institute's website |
Խնդրում եմ ինստիտուտի վեբ սայթի վրա առկա պատվիրաթերթիկը քննարկման ներկայացնել |
Please submit the present application form on web site of the institute |
18 |
You act for your film to spectators |
Դու ներկայացնում ես քո ֆիլմը հանդիսատեսներին |
You are performing your film to the spectators |
19 |
In parallel to this the ISMA's staff has continued the development of translating system's methods |
ԻՍՄԱ-ի անձնակազմը սրան զուգահեռ է շարունակել թարգմանչական համակարգի մեթոդների մշակումը |
Personnel of ISMA has continued working out of the machine translator's methods parallelly to this |
20 |
The girl took the letter from the bad boy |
Աղջիկը վերցրեց նամակը վատ տղայից |
The girl took the letter from the bad boy |
21 |
The ugly boy approached the prince for taking the ball |
Տգեղ տղան մոտեցավ իշխանին գնդակը վերցնելու համար |
The ugly boy approached the prince for taking the ball |
22 |
The boy wrote two sentences on the blackboard |
Տղան գրեց երկու նախադասություն գրատախտակին |
The boy wrote 2 sentences on the blackboard |
23 |
I talk about childhood with my best friend |
Ես խոսում եմ մանկության մասին իմ ամենալավ ընկերոջ հետ |
I am speaking about the childhood with my best friend |
24 |
The man knows that he will approach the boy |
Մարդը գիտի , որ նա կմոտենա տղային |
The man knows , that he will approach the boy |
25 |
The teacher has written the name of the dictation on the blackboard with the chalk |
Ուսուցիչը գրել է թելադրության անունը գրատախտակին կավիճով |
The teacher has written name of the dictation on the blackboard with the chalk |
26 |
The child loves to play with the lizard |
Երեխան սիրում է մողեսի հետ խաղալ |
The child loves playing with the lizard |
27 |
My mother feels dampness at home, because the house is old |
Իմ մայրը տանը զգում է խոնավություն , որովհետև տունը հին է |
My mother feels dampness at home , because the house is old |
28 |
Let your friend find the Black Sea |
Թույլ տուր քո ընկերոջը Սև ծովը գտնել |
Let your friend find the Black Sea |
29 |
We all take our notebooks and write |
Մենք բոլորս վերցնում ենք մեր ծոցատետրերը և գրում ենք |
We all are taking our notebooks and are writing |
30 |
These men and women study geology |
Այս մարդիկ և կանայք ուսումնասիրում են երկրաբանություն |
These men and the women are studying geology |
31 |
Buzz off and let me finish my work |
Հեռացիր և թույլ տուր ինձ իմ աշխատանքն ավարտել |
Depart and let me finish my work |
32 |
The robber burst into our flat and i immediately called the police |
Ավազակը ներխուժեց մեր բնակարան և ես իսկույն կանչեցի ոստիկանությանը |
The robber intruded our flat and I called the police immediately |
33 |
The thief stole my wallet and burst on prison |
Գողը գողացավ իմ դրամապանակը և բանտում հայտնվեց |
The thief stole my wallet and appeared at the prison |
34 |
The secretary burst onto the hall unexpectedly and burst in on the meeting |
Քարտուղարը դահլիճում անսպասելիորեն հայտնվեց և ընդհատեց հանդիպումը |
The secretary appeared unexpectedly at the hall and interrupted the meeting |
35 |
Mother was rinsing the glasses in the kitchen |
Մայրը խոհանոցում պարզաջրում էր բաժակները |
The mother was rinsing the glasses at the kitchen |
36 |
They have called off their engagement |
Նրանք չեղյալ են հայտարարել իրենց(նրանց) պարտավորությունը |
They have annulled their obligation |
37 |
The patient passed away early in the morning |
Հիվանդը վաղ առավոտյան վախճանվեց |
The patient early in the morning passed |
38 |
Reporters nosed out the details of the accident |
Լրագրողները հայթայթեցին պատահարի մանրամասնությունները |
The reporters obtained details of the accident |
39 |
The mother was fixing up our new flat when the guests arrived |
Մայրը կարգի էր բերում մեր նոր բնակարանը , երբ հյուրերը ժամանեցին |
When the guests arrived the mother was cleaning up our new flat |
40 |
The wife lapped up her husband's compliments |
Կինն ընդունեց իր(նրա) ամուսնու հաճոյախոսությունները |
The woman accepted his husband's compliments |
41 |
The teacher ploughed on but the pupils were not listening to her |
Ուսուցիչը շարունակեց , բայց աշակերտները չէին լսում իրեն(նրան) |
The teacher continued , but the pupils were not listening to him |
42 |
I fixed my attention on my examination |
Ես սևեռեցի իմ ուշադրությունն իմ քննության վրա |
I gazed my attention on my exam |
43 |
The teacher was summing up the lesson but the pupils were not listening to her |
Ուսուցիչն ամփոփում էր դասը , բայց աշակերտները չէին լսում իրեն(նրան) |
The teacher was summarizing the lesson , but the pupils were not listening to him |
44 |
The man knows that she will approach the boy |
Մարդը գիտի , որ նա կմոտենա տղային |
The man knows , that he will approach the boy |
45 |
The ugly boy approached the prince to take a permission |
Տգեղ տղան մոտեցավ իշխանին թույլտվություն վերցնելու համար |
The ugly boy approached the prince for taking a permission |
46 |
We stopped by our sick friend yesterday |
Մենք երեկ այցելեցինք մեր հիվանդ ընկերոջը |
Yesterday we visited our sick friend |
47 |
The child stayed in yesterday because he was punished |
Երեխան երեկ տանը մնաց , որովհետև նա պատժված էր |
Yesterday the child stayed at home , because he was punished |
48 |
These matches are too wet to strike |
Այս լուցկիները չափազանց խոնավ են վառելու համար |
These matches are too damp to light |
49 |
I banged into a chair but did not hurt my leg |
Ես հարվածեցի աթոռին , բայց չվնասեցի իմ ոտքը |
I hit the chair , but didn't harm my foot |